El dia 19 de desembre, al llarg de tot el matí, vam celebrar la VIIIª Jornada del Treball de Recerca. L’estructura de la mateixa té la intenció de simular un congrés científic.

La directora pedagògica de l’escola, Gemma Ferrer, va inaugurar la Jornada amb una reflexió sobre el rigor i la creativitat. Tot seguit, i després del parlament incial càrrec de la cap d’estudis de Batxillerat, Montse Guille, hi va haver dues conferències convidades a càrrec d’exalumnes de l’escola: “Que diguin el que vulguin! Que si pensem en el que diran segur que no farem mai res”, a càrrec de Marc Esquirol (batxillerat social-humanístic); i “Predicció de la posició ocular i mirada a través de la visió per computadora”, a càrrec de David Àlvarez  (batxillerat científic-tecnològic).

44 alumnes de 2n de batxillerat van presentar les seves investigacions. Hi va haver un primer cicle de comunicacions, seguit d’una pausa durant la que es va servir un esmorzar a les galeries per a tots els assistents a la Jornada. Durant el coffe-break, els interessats podien anar a la Capella a escoltar les defenses dels treballs que s’exposaven mitjançant pòsters i altres elements rellevants de la recerca.

Després de la pausa es van fer dos cicles més de comunicacions i va cloure la Jornada el director gerent de l’escola, Jose Martín: “Al Congrés Internacional del South Summit-EnlightED, dedicat al canvi tecnològic en l’educació, es van evidenciar dues idees potents sobre els canvis socials que la humanitat està vivint i viurà durant els pròxims 20 anys.

La primera idea és que la majoria de les professions actuals no existiran; seran substituïdes per d’altres que encara no s’han definit. De quina manera us podem preparar per a una realitat canviant i complexa? Doncs amb una educació competencial que us permeti adquirir habilitats per adaptar-vos amb èxit al canvi: lideratge, capacitat comunicativa i emprenedoria, arrodonit amb una excel·lent capacitat de treball en equip, ja que els vostres companys i companyes de feina seran de països, cultures i religions diferents.

I la segona idea és que, si bé la tecnologia és positiva, cap robot o màquina substituirà qualitats humanes com la capacitat de decisió, l’empatia i les emocions. Hem de lluitar per construir un món digital ètic i just. Potenciar aquesta actitud és el nostre objectiu com a docents i és el que hem procurat reforçar en cada fase del vostre projecte.”