Scholas Barcelona: joves contra la desigualtat de gènere i el masclisme

Nota de Premsa

Per una educació en valors i contra la desigualtat de gènere, 200 joves barcelonins debatran i plantejaran propostes aquesta setmana, en el marc del programa educatiu Scholas Ciutadania.

Aquesta és la tercera edició d’aquest programa a Catalunya, després dels exitosos resultats del 2016 a Barcelona, i del 2017 a Tarragona.

Estudiants de les 12 escoles participants del programa Scholas Ciutadania a Barcelona, durant la jornada de selecció de problemàtiques.

No valorem el que tenim fins que ho perdem” (Óscar, 15 anys); amb aquesta frase arrencava la segona edició de Scholas Ciutadania a Barcelona, programa educatiu de la Fundació Scholas Occurrentes i que reuneix des del dijous 7 i fins el proper divendres 15 de març a estudiants de 12 escoles de la ciutat comtal.

I és que l’Óscar, alumne de l’Institut Europa de l’Hospitalet de Llobregat, la va pronunciar enfront dels prop de 200 estudiants congregats a la Residència Salesiana Martí-Codolar, seu de l’esdeveniment; ell, qui fins fa poc no hauria estat capaç de parlar davant d’un públic tan gran, objecte de prejudicis i intolerància.

Precisament per enfrontar aquest tipus de problemàtiques que els afecten de manera directa, els joves participants- després de decidir en conjunt les dues que consideren de màxima urgència- s’internaran durant una setmana en una sèrie de dinàmiques i activitats, per a després plantejar una bateria de solucions , dissenyades per ells mateixos, un model pedagògic que ja s’ha dut a terme amb èxit en diverses ciutats d’Espanya i que a Barcelona compleix la seva segona edició després dels bons resultats del 2016. Tarragona també ha estat una altra ciutat catalana en celebrar aquest programa, el 2017.

La “desigualtat de gènere i el masclisme” i la falta d’una “educació en valors” van ser els dos problemes identificats com a més urgents a enfrontar, el que coincideix amb el context de les actuals manifestacions per la igualtat de gènere i contra el masclisme que s’estan duent a terme al país.

Aquest compromís es deixava veure, segons manifestacions de membres del grup organitzador de la Fundació i del grup de voluntaris del CEU, en l’elevat entusiasme dels joves participants.

La “desigualtat de gènere i el masclisme” i la falta d’una “educació en valors” van ser els dos problemes identificats com a més urgents a tractar.

Segons dades de l’ajuntament de Barcelona, un 54 per cent de les barcelonines ha patit alguna forma de violència masclista (excloent comentaris, gestos sexuals i exhibicionisme), des dels 15 anys; preocupa el que des d’aquesta edat ja s’estiguin presentant aquest fenomen, malgrat les presumpcions que a menor edat, menys comportaments masclistes. D’aquí la importància i l’expectativa enfront de les propostes i iniciatives d’aquests joves, les que es donaran a conèixer aquesta setmana, exactament el divendres 15 de març en un acte públic i en el qual s’espera l’assistència d’autoritats educatives i governamentals.

En el programa participen l’Institut Baetulo de Badalona, Institut Europs d l’Hospitalet de Llobregat, Col·legi Maristes Anna Ravell de Barcelona, Institut Alexandre Galí de Barcelona, Escola Mary ward de Barcelona, Maristes Sants li Corts, Col·legi Santa Teresa de Liseux, Col·legi l’Esperança de Barcelona, institut Montgròs de Sant Pere de Ribes, Col·legi FEDAC Sant Andreu de Barcelona, Escola Pia de Balmes i l’Escola Pia de Sarrià.

Aquesta experiència compta amb el suport de la Fundació Barça, la Fundació Banc Santander, Air Europa, la Fundació Universitària San Pablo CEU, la Fundació Edelvive, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i l’Escola Cristiana de Catalunya.

Sobre Scholas Occurrentes

Scholas Occurrentes és una organització Internacional de Dret Pontifici creada per decret de Sa Santedat, el Papa Francesc, present en 190 països i que a través de la seva xarxa integra més de 446.000 escoles i xarxes educatives. La seva missió és aconseguir la integració de tots els alumnes del món a través de propostes tecnològiques, esportives i artístiques que promouen l’educació des de la cultura de la trobada.