A l’Escola de Pia Sarrià-Calassanç treballem dia a dia per dotar l’alumnat d’una formació integral basada en la suma de molts aspectes: la cultura de l’esforç, el seguiment personal i acadèmic per part dels tutors i el Departament d’Orientació Escolar (logopedes, psicòlegs, i psicopedagogs), la formació en valors (tant en la civilitat com en l’opció de Pastoral), els bons hàbits de treball, la relació amb les famílies, la creativitat, la innovació… No només es tracta de formar alumnes que obtinguin bones notes a les proves d’aptitud per a l’accés a la universitat, sinó de preparar-los per superar amb èxit els reptes que els presenti la vida després de l’Escola.
Amb aquest objectiu, el nostre programa educatiu inclou disciplines com la robòtica, la natació, l’educació mediambiental (som Escola Verda), l’aprenentatge servei, la cuina, el bricolatge, la planxa i la costura, la música (som una escola vinculada al Conservatori del Liceu), l’educació emocional i la interiorització… Es tracta de matèries i habilitats que ajuden a fomentar actituds com l’autoconeixement, la seguretat en un mateix, el compromís, l’assertivitat, l’autonomia i la creativitat.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”LA INNOVACIÓ METODOLÒGICA: SUMMEM”][vc_column_text][/vc_column_text]
El març del 2011 l’Escola Pia formula un repte: canviar el model d’ensenyament-aprenentatge. En el marc de la VI Assemblea de les Institucions Educatives, mestres, pares i alumnes van votar que volien una Escola que treballés per projectes interdisciplinaris i globalitzadors i en la qual els horaris i els espais esdevinguessin flexibles i estiguessin al servei dels aprenentatges, i no a l’inrevés. Es tractava de canviar la manera d’organitzar l’escola per poder donar resposta als reptes de la societat del futur ja que tenim un nou paradigma social. Vivim en l’anomenada «societat del coneixement», en la qual les tecnologies de la informació i la comunicació s’apliquen a tots els àmbits de la vida: a l’economia, a la política, a la família, al cercle d’amics… Això ha de comportar, també, com és lògic, canvis educatius importants. Aquest nou model de societat exigeix una educació diferent a la de la societat industrial del segle passat.
El mes de març del 2015, en el marc de la VII Assemblea, l’Escola Pia de Catalunya aprova el Projecte d’interdisciplinarietat a l’aula, SUMMEM. Aquest Projecte proposa una NOVA manera de treballar a l’aula que afavoreix el treball competencial, interdisciplinari i globalitzat, i que garanteix l’atenció a la diversitat. Es tracta de posar l’organització de l’aula, els espais, els horaris, l’agrupació de l’alumnat, etc., al servei de la pedagogia. Això significa canviar el rol del professor/a i donar més protagonisme a l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge, però sobretot significa canviar metodologies i les activitats que es realitzen a l’aula.
Per a més informació del projecte SUMMEM de l’Escola Pia Catalunya visiteu www.summem.cat
[/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”LA FORMACIÓ EN VALORS”][vc_column_text]
A l’Escola Pia Sarrià-Calassanç treballem tenint en compte:
Catequesi de primera comunió
Adreçada als alumnes de 3r i 4t de primària. Els grups de catequesi de primera comunió preparen, durant els dos cursos, els alumnes que volen participar en la celebració de l’Eucaristia
Grups Mou-te
Adreçats als alumnes des de 5è de primària fins a batxillerat. Els grups Mou-te permeten fer un camí d’amistat, creixement, significació, recerca i reflexió, per seguir aprofundint en el compromís cristià.
Grups de pregària i confirmació
Adreçats als alumnes des de 3r d’ESO fins a 2n de batxillerat. Aquests grups conviden a reflexionar i pregar junts. Als alumnes que ho desitgen se’ls ofereix la possibilitat de participar en el sagrament de la Confirmació.
Grups de voluntariat
Adreçats als alumnes de 4t d’ESO i batxillerat. Aquests grups col·laboren amb diferents institucions (Cottolengo, Casal dels Infants, Fundació Servei Solidari, Amics de la gent gran, reforç escolar a l’Escola Pia Luz Casanova…) o en iniciatives de l’Escola (monitors del Mou-te, catequistes de primera comunió…) amb l’objectiu de construir una societat més justa i amb més oportunitats.
[/vc_column_text][vc_column_text]
Ningú no discutirà la sensació de benestar que sentim quan, en les relacions humanes, ens trobem amb una persona ben educada. Una persona cortès ens envia un senyal d’aproximació pacífica i ens predisposa a la comunicació. Deu ser perquè la cortesia, que no deixa de ser una convenció, és una de les manifestadors de la civilització, per tant, un signe de la superació de la primarietat.
Si observem amb deteniment l’evolució de la nostra societat veurem que al llarg del temps les escales de valors van canviant -el que era reprovable fa uns anys ara és admès, o a l’inrevés-, però la convenció social és una constant. Molta part del substrat del nostre progrés esta constituït per convencions; el llenguatge, la matemàtica, les lleis… ho són. Sabem, o intuïm, que el grup humà només es pot mantenir com a tal si establim i respectem unes normes de relació. Així sorgeix el concepte de civilitat.
Al llarg de la història recent aquest conjunt de normes de convivència ha rebut diversos noms. Amb tot, la nostra llengua fixa el concepte mitjançant una paraula que ens pot agradar més o menys, però que és la denominació normativa: urbanitat.
Aquest opuscle no pretén exhaurir la riquesa de la tradició de les bones maneres, sinó que només pretén mantenir un mínim irrenunciable que, de ben segur, fa més fàcil la convivència. Ho fem sense complexos, perquè avui sabem de forma clara que la negació de la convenció és incompatible amb l’adquisició i la pràctica dels valors.
Des de I ‘Escola convidem a tots els agents educatius que intervenen en el procés de creixement social dels nens i dels joves a col·laborar amb nosaltres perquè aquests infants i joves siguin persones que saben viure en societat.
[/vc_column_text][vc_column_text]
Sense deixar de banda el desenvolupament cognitiu, a l’escola treballem altres dimensions que preparin els nois i noies a vire de manera plena en una societat cada vegada més complexa i que alhora els ajudi a assumir la responsabilitat de construir un entorn millor. Treballem la dimensió interior, social i emocional tant de l’alumnat com del professorat.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”EL SEGUIMENT TUTORIAL”][vc_column_text]El tutor/a és el responsable directe de la relació amb els alumnes i amb les famílies, vetlla pel bon funcionament del seu grup-classe i fa un acurat seguiment personal, emocional i acadèmic de cadascun dels seus alumnes.
Cada tutor/a disposa d’un temps setmanal per dur a terme la seva tasca, treballar en col·laboració amb els caps d’estudis i el Departament d’Orientació Escolar, i tenir tutories amb els alumnes i entrevistes amb les famílies.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT”][vc_column_text]
Entenem que atendre la diversitat significa el mateix que personalitzar al màxim l’ensenyament, facilitant a l’alumne oportunitats per al seu desenvolupament personal i per al seu progrés acadèmic.
L’Escola compta amb el Departament d’Orientació Escolar (logopedes, psicòlegs i psicopedagogs), que treballa estretament amb els equips de tutors per tal d’assessorar-los i donar-los suport en la seva tasca.
Les diferències que els alumnes presenten entre ells generen, també, necessitats educatives diverses, enteses aquestes com el conjunt d’ajuts que cal proporcionar-los perquè assoleixin, en el major grau possible, els objectius establerts amb caràcter general.
La detecció de dificultats la duu a terme l’equip de tutors i docents i el Departament d’Orientació Escolar a partir de l’observació diària i de l’aplicació d’eines que permeten detectar-les (exploracions d’evolució en la lectura i l’escriptura; proves psicomètriques d’aptituds, actituds, atenció i memòria; exploracions de parla, discriminació auditiva i de dificultats d’adquisició de la lectura i l’escriptura, i observacions i exploracions del desenvolupament de la personalitat o actitudinals).
Apliquem diferents mesures i accions que es concreten en els plans individualitzats, els grups de reforç, els grups d’excel·lència, els agrupaments flexibles i els desdoblaments.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”L’APRENENTATGE D’IDIOMES I LA INTERNACIONALITAT”][vc_column_text]
Treballem per ser una escola multilingüe, atès que el coneixement i l’ús de diversos idiomes són un eix transversal de la nostra proposta de qualitat i innovació educativa, la qual es fonamenta en els principis següents:
PROJECTE LINGÜÍSTIC (descarregar en pdf)
[/vc_column_text][vc_column_text]Programes internacionals
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ESTUDIS MUSICALS”][vc_column_text]
A L’Escola volem facilitar l’aprenentatge dels ensenyaments musicals de Nivell Bàsic del Pla d’Estudis del Conservatori del Liceu per tal de formar els nostres alumnes en una disciplina artística, formadora i desenvolupadora de l’individu.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”L’ENTORN, LES INSTAL·LACIONS I ELS SERVEIS”][vc_column_text]
L’Escola es troba situada al districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona. Gaudim d’un entorn sa i obert, al peu de Collserola, en contacte amb la natura i en unes condicions mediambientals de qualitat.
Disposem de tot tipus d’aules equipades amb pissarres digitals interactives o canons de projecció, laboratoris, mediateca, aula de natura, hort, aules de reforç i logopèdia, aula de psicomotricitat, i nombroses instal·lacions esportives i d’esbarjo (camp de futbol, pavelló de bàsquet, pistes de pàdel, piscina, bosc, teatre…).
L’entorn, les instal·lacions i els serveis de la nostra escola afavoreixen el creixement personal i acadèmic dels alumnes i la logística de les famílies.
Per als alumnes d’educació infantil i primària, oferim un servei d’acollida gratuït tots els dies lectius, tant al matí com a la tarda.
En col·laboració amb empreses externes, oferim transport escolar, tant a Barcelona com als nuclis de Sant Cugat del Vallès i El Prat de Llobregat.
Disposem de cuina pròpia i elaborem menús diferents adequats a cada edat. Atenem les intoleràncies i al·lèrgies alimentàries amb dietes especials. A educació infantil i primària oferim, cada dia
lectiu, el berenar. A l’ESO i al batxillerat, es poden escollir diferents menús diaris.
Comptem amb un espai de lectura, treball, recerca i estudi obert a tots els alumnes i docents, dotat de fons bibliogràfic i audiovisual, ordinadors portàtils i punts de connexió a Internet. La Mediateca és oberta tots els dies lectius fins a les 19.00, excepte els divendres, que tanca a les 17.00.
L’Escola compta amb un servei d’atenció sanitària a càrrec de personal d’infermeria col·legiat, obert tots els dies lectius, per tal d’atendre els alumnes, informar a les famílies i, en cas d’urgència, derivar-los als centres mèdics concertats per l’Escola.
Tenim una àmplia oferta d’activitats esportives (futbol, bàsquet, hoquei, pàdel, patinatge, natació…) i culturals (anglès, escola de música del Conservatori Liceu, escacs…), les quals permeten complementar el temps de lleure dels alumnes.
[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][/vc_column][/vc_row]
Treballem perquè els nostres alumnes assoleixin un bon domini de les llengües estrangeres oferint un seguit d’activitats i aplicant unes metodologies que els facin competents en aquest àmbit.
Establim aliances amb escoles de diferents països d’Europa i posem en contacte els nostres alumnes amb companys i companyes d’altres països, perquè puguin conviure durant una setmana i conversar en les llengües estrangeres que aprenen a l’escola. Això els permet consolidar la llengua oral i aprendre en un entorn diferent de l’aula, i alhora els ofereix l’oportunitat de conèixer una altra cultura i una altra manera de viure.
https://drive.google.com/file/d/1TFC0TdXChYiwSLgbb7OUlajKNDg9tzk9/view?usp=sharing
Habilitats que considerem cabdals per a la societat del segle XXI.
APRENENTATGE COOPERATIU, INTERDISCIPLINAR I CONTEXTUALITZAT, PER COMPETÈNCIES I HABILITATS
Els alumnes aprenen millor perquè es practiquen sistemàticament habilitats socials i estratègies de treball en equip que han augmentat la seva motivació vers les tasques escolars que faciliten la millora de l’empatia, l’autoestima, el respecte a l’altre, la responsabilitat individual i l’ajuda mútua.
Ensenyament reglat
Català
Castellà
Medi natural i social
Arts&Crafts (Educació Visual i Plàstica, impartida íntegrament en llengua anglesa (metodologia AICLE centrat en la competència oral) a cada curs de la Primària.
Educació física
Matemàtiques
Cultura religiosa
Anglès
Esbarjo
Ensenyament complementari que afegim a l’Escola
Dins de la jornada escolar (obligatòria)
Jocs esportius
Conversa en anglès (auxiliars de conversa nadius per adquirir l’adeuada competència oral)
Tutoria grupal
Primària Musical amb (Escola Liceu)
Taller de lectura
Taller artístic
Francès/Alemany (matèria obigatòria a partir de 5è (a triar entre l’alemany o el francès) amb l’objectiu de donar l’opció al nostres alumnes de l’accés a l’iItinerari de l’Aula Europea e partir de l’ESO.
Natació (matèria obligatòtria amb periodicitat d’1 cop a la setmanana dins de la jornada escolar en la piscina de l’Escola).
Programació
Fora de la jornada escolar (opcional)
Catequesi de preparacíó a la Primera Comunió (a 3r i 4t de Primària, div. de 16 a 17h).
Grup Mou-te
Activitats extraescolars
De 8.45 a 13.00 i de 14.45 a 16.45.
Els divendres, la sortida és a les 15.30.
Servei d’acollida gratuït tots els dies lectius de 8.00 a 8.45 i de 16.45 a 17.15. Els divendres, el servei d’acollida a la tarda és de 15.30 a 16.00.
Transformar un grup d’alumnes en un grup eficient i efectiu origina una millora en les relacions interpersonals i en el rendiment acadèmic.
Apliquem dinàmiques de grup com a elements dinamitzadors i necessaris en el procés d’ensenyament/aprenentatge, per aconseguir una major implicació en l’aprenentatge i interès per “aprendre a aprendre”. Les dinàmiques de grup s’apliquen dins de l’aula i en espais propers a aquesta.
La pràctica esportiva i els valors de l’esport són un eix transversal del nostre projecte educatiu.
La natació a la nostra escola és una matèria obligatòria des de P3 fins a 4t d’ESO.
L’Escola disposa de nombroses instal·lacions esportives i equipaments (camp de futbol, pavelló de bàsquet, pistes de pàdel, piscina, gimnàs, rocòdrom, bosc, teatre…) que afavoreixen el creixement personal i acadèmic dels alumnes.
Potenciem la formació i educació musical entre els nostres alumnes. Promovem que els alumnes adquireixin les competències necessàries per a la pràctica de la música i preveiem diversos itineraris per tal que els alumnes avancin segons la seva motivació, la seva dedicació i el seu talent a través de la vinculació al Conservatori del Liceu coherents amb el nostre projecte educatiu.
L’anglès és la primera llengua estrangera de la nostra escola. A partir de 5è de primària tots els alumnes inicien l’aprenentatge d’una segona llengua estrangera, el francès o l’alemany, que poden continuar estudiant al llarg de tota l’ESO. També a l’ESO, els alumnes poden optar per cursar itineraris d’excel·lència (Aula Europea de francès i Aula Europea d’alemany).
Agrupaments flexibles d’anglès a 5è i 6è de primària. Especial incidència en la competència oral.
Auxiliars de conversa en anglès i en francès (professorat nadiu).
Inici de l’aprenentatge de la llengua francesa o alemanya a 5è.
Per l’aprenentatge i representació teatral de contes en anglès utilitzem el mètode Artigal.
Matèria curricular en anglès a a cada curs de la Primària (AICLE)
Mitja pensió en anglès a 6è de primària.
Presentació dels alumnes als exàmens oficials de Cambridge. Els continguts dels exàmens estan integrats al currículum d’anglès de l’Escola.
Programes d’intercanvi a l’estranger (dins el curs escolar i vacances escolars).
El treball en educació emocional i dimensió interior, mitjançant activitats d’interiorització, reflexió i visualització, ajuda a crear un ambient serè que permet un aprenentatge més eficaç.
Amb la finalitat d’exercitar les competències bàsiques dels nostres alumnes i particularment la competència matemàtica, fonamentem el treball d’aquesta àrea en la metodologia anomenada ABP (Aprenentatge Basat en Problemes) que consisteix en organitzar i desenvolupar tots els continguts matemàtics al voltant de situacions-problema contextualitzats.
Potenciem l’organització del grup-classe amb un seguiment tutorial continu, tant individualitzat com de grup; orientació psicopedagògica, reforç escolar, grups d’estimulació del llenguatge, grups de reforç i de logopedia
De 8.45 (entrada flexible) a 17.00
Els divendres, la sortida és a les 15.45
Servei d’acollida gratuït tots els dies lectius de 7.30 a 8.45 i de 17.00 a 18.00. Els divendres, el servei d’acollida a la tarda és de 15.45 a 17.00
Ambient familiar i independent de la resta d’etapes educatives amb espais a l’aire lliur com l’hort, l’aula de natura i bosc.
Entrada propia que permet una còmoda accessibilitat, ja que disposa d’aparcament propi per a les famílies
Pendre consciència de les nostres emocions, les dels altres, tolerar les pressions i frustracions
Accentuar la nostra capacitat de treballar en equip i adoptar una actitud empàtica social, que ens brindarà majors possibilitats de desenvolupament personal i social
Comprendre més la realitat que ens envolta
Pendre consciència de les nostres emocions, les dels altres, tolerar les pressions i frustracions.
En aquesta etapa és fonamental que s’estableixin relacions afectives entre els infants i els mestres, les quals els permetran adquirir la seguretat i autonomia necessàries per al seu desenvolupament
Potenciem l’organització del grup-classe amb un seguiment tutorial continu, tant individualitzat com de grup; orientació psicopedagógica, reforç escolar, grups d’estimulació del llenguatge, grups de reforç i de logopedia
APRENENTATGE COOPERATIU, INTERDISCIPLINARI I CONTEXTUALITZAT, PER COMPETÈNCIES I HABILITATS
Els alumnes aprenen millor perquè es practiquen sistemàticament habilitats socials i estratègies de treball en equip que han augmentat la seva motivació vers les tasques escolars que faciliten la millora de l’empatia, l’autoestima, el respecte a l’altre, la responsabilitat individual i l’ajuda mútua
Posem el focus en els continguts curriculars més importants i transferibles des d’un context el més real possible, permetent així un aprenentatge més significatiu i l’assoliment progressiu de les competències bàsiques.
Habilitats que considerem cabdals per a la societat del segle XXI
Ensenyem de forma globalitzada, manipulativa i sensorial els àmbits de la numeració, el càlcul, la mesura, el raonament, l’estadística i l’orientació en l’espai i el temps. Amb la matemàtica, els infants avancen en la descoberta sensorial, en les seves possibilitats perceptives i en l’establiment de relacions lògiques de l’entorn.
Apliquem metodologies de treball amb robots educatius a l’aula com a fil conductor transversal per a la seva aplicació en diverses matèries i ajudar a treballar l’aprenentatge basat en problemes i projectes de forma senzilla i divertida des dels primers nivells educatius.
L’experiència d’aprenentatge engloba aspectes com la seqüenciació, la lateralitat i la noció espacial, el treball en equip i el respecte, la curiositat, la creativitat i el pensament crític.
En aquesta etapa els infants es familiaritzen especialment amb la fonètica del català, el castellà i l’anglès per tal d’adquirir-ne la consciència fonològica.
L’anglès és la primera llengua estrangera de la nostra escola. A partir de 5è de primària tots els alumnes inicien l’aprenentatge d’una segona llengua estrangera: el francès o l’alemany, que poden continuar estudiant fins al Batxillerat.
Mètode Artigal per l’aprenentatge i representació teatral de contes en anglès. A P4 iniciem el treball de la fonètica amb el mètode Phonics.
L’educació plàstica (Arts & Crafts) s’imparteix en llengua anglesa. D’aquesta manera, els alumnes fan 5 hores d’anglès a la setmania i els alumnes de P4 i P5 fan 6 hores a la setmana.
La mestra especialista d’anglès i les auxiliars de conversa nadives són les referents d’aquest idioma
Fomentem l’estudi dels idiomes al llarg de totes les etapes i promovem els intercanvis i les estades a l’estranger
La natació a la nostra escola és una matèria obligatòria des de P3 fins a 4t d’ESO.
Des de l’inici de P3 treballem la familiarització amb el medi aquàtic, la flotació amb material i sense, els diferents desplaçaments en posició dorsal i ventral, i els capbussaments. Aquests objectius els portem a terme amb una gran varietat d’exercicis.
Les classes es divideixen en tres grups de treball. Amb aquests grups reduïts, podem vetllar pels petits i fer que millorin més ràpidament.
A l’Educació Infantil treballem diferents aspectes de la música: l’oïda, el llenguatge musical, el ritme, el moviment i la dansa, la cançó i l’audició. A cada curs d’educació infantil realitzem dues hores setmanals de música amb l’especialista.
El nostre projecte PRIMÀRIA MUSICAL permet, durant l’Educació Primària, cursar de manera integrada en l’horari lectiu i extraescolar els estudis musicals i instrumentals de Nivall Bàsic.
Treballem la pràctica psicomotriu educativa, basada en Aucouturier, en què el desenvolupament de l’infant és tractat des de la seva globalitat. És una pràctica que afavoreix el desenvolupament harmònic de la personalitat i l’accés a la comunicació, la creació i el pensament. Basada en l’acció espontània, en interacció amb l’espai, els objectes i els altres, i la intervenció de l’adult, la psicomotricitat permet als infants un itinerari de maduració que els porta progressivament del plaer de l’acció al plaer del pensament.