Celebrem el Dia Escolar de la No Violència i la Pau amb una “càpsula del temps”

El dimecres 30 de gener se celebra el Dia Escolar de la No Violència i la Pau, en commemoració de l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi. Per aquest motiu, l’Escola Pia Sarrià-Calassanç i els altres 19 centres de l’Escola Pia de Catalunya organitzem cada any activitats diverses de reflexió sobre la pau i els drets humans en el nostre món.

Enguany, per primera vegada, totes les escoles hem realitzat una mateixa activitat, la “càpsula del temps”, sorgida del treball conjunt dels delegats i delegades de cada escola i al consell de delegats de l’EPC. Tots els alumnes han reflexionat sobre com s’imaginen el món d’aquí 5 anys pel que fa a la Pau i han elaborat algun producte (dibuixos, poemes, vídeos, collage…) que guardarem dins de la “càpsula” de cada escola durant els propers 5 anys. L’any 2024, cada escola obrirà la seva càpsula i treballarà amb les idees que s’hi van guardar i la situació real del moment.

A mig matí, i després de gaudir de les dinàmiques i activitats a les diferents classes entre grans i petits, ens hem  reunit al pati central i hem fet travessar la “càpsula del temps” de Sarrià de punta a punta de l’escola, i l’hem guardat al campanar.

A l’Escola Pia de Sarrià hem vist els entrebancs que encara ha de superar la pau i com de difícil és aconseguir coses si cadascú va per la seva banda.

Hem escoltat l’esperança que tots tenim en un futur de pau quan hem llegit els desitjos abans de dipositar-los en la nostra càpsula del temps:

• Volem jugar tots junts i ser amics per sempre. (educació infantil)
  • No volem deixar que ningú es quedi sol i volem respecte per a tots i totes. (1r i 2n de primària)
  • Ens agradaria que tots tinguéssim els mateixos drets, encara que siguem d’un altre color, que siguem grassonets o prims. Que tots ens respectem i que no hi hagi bullying ni violència. (3r i 4t de primària)
  • Que a la nostra escola les diferències es valorin com una riquesa, com una cosa bona. (5è i 6è de primària)
  • Quan hi hagi problemes, hi haurà un canvi de xip, les persones començaran a parlar bé entre elles i a trobar solucions. El món millorarà i, per fi, es podrà dir que hi ha pau. (1r i 2n d’ESO)
  • Tots volem la pau, però per aconseguir-ho necessitarem que durant aquests 5 anys tothom posi el seu granet de sorra. (3r i 4t d’ESO)

El nostre compromís

Les paraules són boniques, però ara comença el compromís de cadascun de nosaltres perquè aquests desitjos es facin realitat. Tots trobarem moments de conflicte, d’injustícia, de desigualtat… La manera com actuem en aquestes situacions determinarà que, d’aquí a 5 anys, quan companys i companyes nostres obrin la càpsula, trobin que alguns dels desitjos de pau que hem expressat s’hagin acomplert.

I ara ve la millor notícia! Els pròxims 5 anys no estareu sols per portar a terme aquest projecte. Ens acompanyarem els uns als altres! Caminem junts i arribarem més lluny.

Vegeu el vídeo que ens envien des de Mexicali amb la càpsula del temps de l’Instituto José Calssanz, amb el qual mantenim un agermanament amb els alumnes de 1r de primària.